Friday, November 27, 2009

The worms will find a way


Geez, int skrivit hit på över två månader. Int så mycket har hänt förutom att jag blivit klar från ÅA, gått färdigt arkivkursen och håller som bäst på att läsa på en påbyggnadsexamen. Om två veckor börjar jag jobba på ett kortvarigt men antagligen ganska tufft projekt. Anyway, meningen med det inlägget var att skriva om nya Converge-skivan som jag fick på posten för ett par dagar sedan. Lyssnat på den otaliga gånger innan genom Spotify och det är onekligen en av årets bästa skivor tillsammans med Obits "I Blame You", Cats on Fire "Our Temperance Movement", Totalt Jävla Mörker "Söndra och härska" och Napalm Death "Time Waits for no Slave". När jag öppnade paketet blev jag lite besviken på att bookleten inte fanns med, men det kanske skulle ha blivit för dyrt. Fick den som tur var då jag laddade ner låtarna med kupongen jag fick med. Men iaf, gatefold och genomskinlig blå vinyl är inte dumt det heller. Själva albumet skulle jag säga är deras bästa hittills av de skivor som jag lyssnar på flitigt, vilka är från "Jane Doe" och framåt + eventuellt samlingen "Unloved and Weeded Out". Jag orkar inte gå igenom låt för låt, men tycker att det inte finns en enda dålig låt på denhär skivan förutom att de två sista "balladerna" inte på något sätt når upp till "Grim Heart/Black Rose" som i övrigt är en av de bästa låtarna Converge nånsin gjort. Ett par favoriter är dock inledande "Dark Horse", Ulf Cederlund-gästande "Wishing Well", "Dead Beat" och "Slavedriver". "Dead Beat" är i övrigt den mest dynamiska låten med avseende på tempoväxlingar. Läste en recension där det klagades över det stora antalet "mediokra" musiker som gästade. Jag har inget att klaga på, tvärtom. De flesta av dem, bortsett från bl.a. Steve von Till och 3/4 av Cave In så pass liten roll i form av "backup vocals" att de knappts märks innan man lyssnar riktigt noga.

Converge var senast här i Finland 2006 om jag inte minns fel, men då var de "bara" i Ilosaari och innan det 2005 i Nosturi.

Uppmanar samtliga att införskaffa denna skiva alternativt lyssna på den till lust och leda via Spotify så att de ens får nåt ut av det. Det har dock varit roligt att märka att Deathwish har svämmats över av beställningar iom att man kunde lyssna på skivan innan på Myspace, vilket i mitt tycke är ett utmärkt marknadsföringstrick som flera borde ta efter.

Nuff said. Nu ska jag fira Buy Nothing Day med en Oetker jag köpte igår.

No comments: