Sunday, February 08, 2009

The Boat Dreams from the Hill part II

Sitter i Åbo och lyssnar på Jawbreaker. Länge sedan sist, både sedan jag lyssnade på bandet ifråga och då jag skrivit. En del har hänt sedan sist. Varit till min nya handledare för att briefa lite om mina gradu-idéer som jag hade diskuterat med min tidigare och de gick helt igenom med några justeringar. Sedan har dagarna gått till att läsa, först sista tentboken och sedan till dendär litteraturkursen för recensensionerna. Första fick bra feedback, vilket gjorde mig väldigt glad. Ska snart börja på den andra. Annars har spanskan kommit igång helt bra. Trevligt språk och föreläsningarna brukar gå i ett huj. Kul det för att skulle nog ta på att vara här i Åbo för någon kurs som jag inte skulle inspirera mig. Sedan såklart en del keikkor. Först David Sandström Overdrive för första gången. Kiki Pau värmde upp, som nog var helt bra. DSO var sedan riktigt bra. Hade lyssnat en del på nyaste skivan på myspace som jag nog tyckt bra om och de svek int på keikkan. Första gången jag varit på spelning i Klubis mellanvåning som var ganska mysigt ställe för mindre spelningar. Det andra utrymmet är lätt väldigt kalt när det är mindre folk. Nästa Büfo och M:40 och så nåt band som heter Sixtus. Sixtus hade jag aldrig hört, men de var nästan kvällens bästa band. Büfor var också underhållande som vanligt (dock bara andra gången jag sett dem, men dock). Props för Madonna-covern! M:40 var sedan inte så bra som jag hade trott, kan väl bero på att de verkade ha tagit ut det mesta av vad de flesta gör på färjor, heh.
Sedan Division of Laura Lee och Damn Seagulls i Tammerfors. Int sett DS på... 5-6 år och de hade nog ändrat sedan dess. Var väl helt ok. Division of Laura Lee hade lite svårt att få med publiken, men jag gillade det. På helgen var sedan färden till Sodankylä som verkligen nog är ett minne för livet. Fick inte riktigt sovet så bra på vägen då det guppade ganska mycket, men det var nog värt det för festen var sedan helt kul. Att börja dagen med bastu och sedan ägna dagen åt att äta och dricka nästan konstant så var nog en höjdare. Betjäningen fanns det också absolut inget att klaga på, som delvis berodde på en liten fadäs med "min" mat. Hade dock svårt att få sovet bra nästa natt också och det tog på mitt humör. Kombinerat med att ha ätit mera än behövligt och antagligen lite väl mycket av dendär bålen så var jag lite moloken på tillbakavägen, men kom upp ur gropen efter lite vila och tröstande <3 Veckan efter det så var en trött historia, var verkligen glad att inte behöva jobba på måndag. Orkade inte göra nåt förutom föreläsningen. Nästa dag tog jag itu med första recensionen som jag jobbade på hela veckan. For inte till Tammerfors som vanligt på torsdag då föräldrarna kom på snabbesök med mat och en matta. Fick också en middag på Trattoria Romana med G. Var trevligt. Nästa dag skickade jag in recensionen efter lite sista justerande och senare jobb på sitz på första gången på länge. Var inte så mycket att göra förutom med maten och lite annat serverande. Var lite asocial, men blev på lite bättre humör senare. Orkade dock inte med nån efterfest då jag hade lovat mig själv att fara med tidigt tåg hem till Tammerfors vilket jag också gjorde. Behövlig vila innan vi for med O till Ikalis. Dagen gick åt en del matlagning och annars bara att chilla. Nästa dagen firades svärfar med morgonbesök och sedan drog kararna iväg honom på rökbastu, vaksimning och torvbehandling. Det var verkligen uppfriskande och tröttande, för var lite orkeslös på kaffebjudningen efteråt. Hem sedan med O och Hs skjuts och sedan morgontåget till Åbo. Veckan började på bästa sätt då jag fick veta bedömningen av resultatet och märkte en liten pinsam miss gällande författarens namn. Hoppas mannen ifråga har självdistans heh. vet inte själv hur jag skulle ha reagerat, men antagligen (hoppeligen) skrattat. Men man vet aldrig.
Annars vanliga rutiner. Spanska och fortsatte på nästa bok. På torsdag hem igen och keikka på kvällen. Gray May först som var helt ok sist och slutligen. Nancy Wha hade jag inte sett på en tid, men de hade nog blivit bättre sedan sist. Spelstället var kanske lite fel, men vissa kom nog sig upp och dansade lite i slutet av keikkan ändå. Fredag en del småärenden och sedan har helgen gått åt till att vila, fixa med Ubuntu som jag nu gått över till i princip helt efter sista finjusteringarna, dvs fått Diablo II och vår printer att fungera. Och nu är jag i Åbo igen. Spanska imorgon och ska börja jobba på nästa recension och hämta en bok jag beställt från Åbo Uni-bibban. Måst kolla om lite andra böcker går att få tag på samma gång. Ska börja duuna på praktikantplatsansökningar också som jag ska skicka iväg denhär veckan. Måst bara köpa kuvert och frimärken först.

No comments: